pondělí 27. listopadu 2017

RECENZE: Tvrdý život na skotské vysočině pro vzdělanou ženu moderního světa. (Cizinka – Diana Gabaldon)

Návrat do minulosti a snaha hlavního hrdiny vypořádat se s takovou skutečností je častým tématem historických románů a nejen jejich. Variant, jak se hlavní hrdina dostane do minulosti, je mnoho. Snad každý autor přijde se svým vlastním vysvětlením. Diana Gabaldon, představila příběh opředený magií, schovány pod závojem pověry. Otevírá čtenáři fascinující příběh, který upoutá a okouzluje nejednoho čtenáře.

Ke mně se, díky jedné bloggerce, která jej velmi vychvalovala, dostal jako první seriál. A zamilovala jsem si ho od první minuty. Pamatuji si, že jsem první sérii měla shlédnutou během měsíce. Naprosto mě uchvátila a pohltila. Připadalo mi fascinující sledovat propletený život hlavní hrdinky, která se musí vypořádat s životem na skotské divočině o 200 let později, než se skutečně narodila.

Kniha mi přišla ještě o něco lepší než samotný seriál. I když seriál v podstatě kopíruje to, co se ukrývá v knize. Kniha však, dle mého názoru, ještě více vtahuje čtenáře do děje. Doslova na něj dýchá skutečnost, že Clare je moderní žena z moderní doby. Její život se velmi liší od toho, jaký panuje v roce 1700. Kniha ukazuje občas až úsměvné situace, kdy se střetává historie s budoucností.  Moderní svět a zastaralé vnímání života. Myslím, že dokonale vykresluje to, jaký byl život v dobách, kdy světu ještě nic neříkala elektřina, neznali auta a žena měla podřadné postavení, jako ta která se stará o domácnost a rodí děti. Kdež to Clare je tělem i duší moderní žena, která nedokáže nečině sedět na zadku a přikyvovat.  A její svérázná povaha se neshoduje s tím, jaká by žena v těch dobách měla být a často ji to dostane do nesnází. Naštěstí je tu někdo, kdo má osvícené smýšlení a kdo dokáže její přešlapy hladce vyžehlit. Clare je opravdu cizinkou ve všech ohledech.

Na začátku jsem byla dost skeptická. Měla jsem pocit, jako by šok, který by měla prožívat z toho, když zjistila, že se nějakým způsobem ocitla v jiném století, ani nedostavil. A když už se tu objevil náznak, že ji to konečně všechno došlo, přišlo mi, že to je jen ledabyle popsáno, aby se neřeklo. Čekala bych prostě více, přece jen se dostala do „barbarské“ doby, kde neznají ani penicilín. Zase na druhou stranu je pravda, že pokud nechcete v takové době budit pozornost, asi vám na vzpamatování se z toho, že jste se vrátili v čase o dvě stě let nazpátek, nezbyde moc času. Nicméně zbytek knihy byl strhující. Čtenáře plně zaujme děj a všechny zajímavé zápletky, které vytváří dokonalý příběh. Mě osobně se velmi líbila myšlenka cestování časem propojená s keltskou legendou. Vždycky jsem tak nějak byla fascinována Kelty, jejich moudrostí a kulturou. Možná i pro to, je pro mě kniha tolik poutavá. Libí se mi jak autorka vykresluje povahu a osobnost divokých Skotů, kteří v té době bojovali za svá práva a svobodu, která pro mě mnoho znamenala.

Osobně mě příběh velmi zaujal a trochu mě mrzí, že jsem ve sledování seriálu napřed. Protože knihy jsou určitě stoprocentně lepší, ale když už víte dopředu, co se stane, nedokážete si je tolik užít. Nebo alespoň tentokrát to tak u mě je. A musím říct, že mě to velmi mrzí. Protože knihu považuji za jeden z nejlepších historických románů, které jsem četla.