středa 2. listopadu 2016

Knižní TAG aneb co si myslím o knihách, čtení a všem co se s četbou pojí



Rozhodla jsem se, že na svůj blog přidám nový článek. Něco, co tu ještě nebylo. Když jsem na blogu Moje iluze narazila na knižní TAG, věděla jsem, že to je přesně to, čím bych ráda obohatila své čtenáře. Je to něco jiného, než jen recenze a navíc si myslím, že i celkem zábavné a věřím, že to třeba mnoho z Vás podnítí k zamyšlení. Tak jdem na to!

1. Máš doma určité místo pro čtení?
Hrozně ráda si čtu v posteli. Vím, že nám jeden psycholog říkal, že by se to nemělo. Že postel je místo určené ke spaní a že si pak člověk tímto ruší nějaké své vnitřní nastavení pro poklidný spánek. Nevím, co je na tom pravdy, ale já si prostě hrozně ráda čtu v posteli, kde se přitulím k plyšákovi a polštářům, přinesu si horký čaj a pohodlně se usadím. A pak si ráda čtu na gauči v obyváku.

2. Záložka nebo náhodný kus papíru?
Rozhodně záložka. Já jsem doslova blázen do záložek, mám jich neskutečné množství, až si občas říkám, že to není normální. A mnoho z nich jsem si přivezla z ciziny. Mám záložky z Finska (v češtině :-D), Švédska a Švýcarska. Ale když není zbytí, poslouží i kus papíru, který ale doma vyměním za záložku.

3. Můžeš přestat číst kdekoliv chceš, nebo musíš dojít ke konci kapitoly, na konec strany a podobně?
Záleží na typu knihy. Jsou knihy, kde prostě musím dočíst do konce stránky a jsou knihy, kde je mi to jedno, kde zrovna přestanu číst, důležité je, aby to byl konec věty a nebo alespoň konec odstavce.

4. Jíš nebo piješ během čtení?
Častěji si ke čtení uvařím čaj nebo kávu. A pokud se jedná o něco málo jako buchtu a nebo něco jen tak na ďobání, jak se říká, tak i jím. Ale nejsem schopná si číst třeba u oběda. Je pravda, že jsem to moc často nezkoušela, většinou si pustím nějaký seriál. Ale mám pocit, že během oběda bych si moc číst nezvládala.

5. Můžeš číst při poslouchání hudby nebo dívání se na televizi?
Během poslechu hudby určitě, ráda si pustím něco, co třeba podkreslí děj knihy. Ale během dívání na televizi moc ne, většinou televize odvádí mou pozornost od knihy.

6. Jedna kniha nebo všechny najednou?
Jsem schopna číst více knih najednou. Záleží na povaze knih a na co mám zrovna chuť. Někdy prostě nemám náladu na knihu, kterou zrovna čtu a tak začnu číst nějakou jinou, která je ale celkově dějově úplně jiná, než ta co mám rozečtenou. Ale jsou knihy, které mě seberou natolik, že nemám chuť začít číst něco jiného a nebo se potřebuji na děj natolik soustředit, že by mě čtení jiné knihy trochu mátlo. 

7. Čtení nahlas nebo potichu ve své hlavě?
Určitě potichu v hlavě. Nikdy jsem neměla v lásce, když jsem musela číst nahlas před celou třídou a zůstalo mi to do dnes. Kromě učení, tam si něco občas musím předříkat nahlas.

8. Čteš dopředu nebo přeskakuješ stránky?
Když se nacházím v nějaké nudné části, tak abych sama sebe navnadila, občas přeskakuji stránky, ale hned se rychle vracím k té aktuální, abych se už dostala k té zajímavější části. Vím, že když jsem byla mladší, četla jsem si konec knihy dopředu. Dnes už bych to neudělala, protože závěr je to, na co se celou dobu těším
 9. Píšeš do knih?
To je pro mě dost rozporuplná otázka. Dříve bych řekla striktně ne! Kniha pro mě byla něčím posvátným a neuměla jsem si představit, že bych do ni měla psát poznámky, proč taky. A štvalo mě, když jsem si v knihovně půjčila knihu, která uvnitř byla popsaná. Dnes, když jsem na vysoké, už tak striktní nejsem. Kolikrát čtu něco do školy a potřebuji si něco podtrhnout a nebo rychle poznamenat a málokdy u sebe mám lepící papírky, abych si to zaznamenat mohla. Takže si TUŽKOU do skript občas něco napíšu a totéž dělám u anglických knih, kde si píšu překlady slov, abych věděla, co znamená a měla to na očích. Takže závěrem, záleží na knize a typu poznámky, protože jsou knihy, kde když si napíšu poznámku na papír, už po delší dob nevím, co tím chtěl básník říct.


10. Jakou knížku máš rozečtenou? Jakou knihu se chystáš číst?
Momentálně mám rozečtenou knihu od Lorny Byrneové Andělská poselství naděje, zatím jsem na začátku, takže si si obrázek na knihu teprve dělám. A chystám se na Antibohyni PD Kendare Blake

11. Jak nacházíš nové knihy ke čtení?
Většinou podle toho, co mi kdo doporučí a nebo podle toho, co mě právě trkne do nosu. Nemám v tom nějaký systém. Poslední dobou taky díky portálu Martinus.cz a jejich informačních emailech.

12. Kdy jsi začala číst?
To už bylo dávno, řekla bych, že kolem 12 – 13 let, tehdy mě k tomu přivedla moje babička a nejlepší kamarádka ze základní školy.

13. Jak často si kupuješ knihy?
To je docela těžká otázka. Moc často ne, já většinou raději chodím do knihovny. Tam jsem jednou do měsíce minimálně.

14. Jak často se podíváš na poslední stránku knihy?
Teď už vůbec. 

Musím říct, že jsem si tento TAG užila a donutilo mě to zamyslet se nad tím, jak to v mnoha případech mám. Rozhodně to byla zábava. Doufám, že jste si to užili stejně jako já a zajímalo by mě, jak jste na tom vy. Těším se, že mi třeba do komentářů napíšete, co si o tomto TAGU myslíte vy a že mi třeba na některé otázky třeba odpovíte.

Oblíbené příspěvky