čtvrtek 25. června 2015

Recenze: Dvě lásky, dvě duše ale jedno tělo ( Stephanie Meyer - Hostitel)

Spisovatelku Stephenie Meyerovou asi všichni známe jako autorku populární ságy  o nádherném upírovi a zcela obyčejné, trochu nešikovné dívce, která touží po tom stát se členkou jeho rodiny, tedy upírkou. Ano, každý z vás už asi poznal, že mluvím o fenoménu Twilight saga. A tak je asi pro každého překvapující, když na trh přichází nový bestseller od stejnojmenné autorky s názvem Hostitel, který se předešlým čtyřem knihám ani zdaleka nepodobá. Od fantasy přešla Meyerové ke sci-fi, které by se svým námětem dalo přirovnat ke knihám zabývající se mimozemskou tématikou. I když jsou si knihy stylem hodně podobné, je zde vidět velký pokrok ve stylu psaní. Rozhodně je poznat, že je kniha určena pro o něco starší čtenáře, i když ještě stále spadá do žánrů Young Adult.
Melanie je v podstatě zcela obyčejná dívka, která miluje svého bratra a je ochotná pro jeho bezpečí položit třeba i život. Jak je děsivé, že tato pouze obrazně používaná věta, se v románu stává skutečností. Dalo by se říct, že Melanie skutečně při záchranné akci přichází o život, nebo alespoň v naše případě o svobodnou vůli. Svět byl totiž nenásilně obsazen mimozemskou civilizací, která převzala kontrolu nad lidskou společností.  Jejich těla jsou velice malá a tak jsou vkládáni do těl obyvatelů planety, aby mohli žít jejich životy. Takto se kříží život Poutnice a Melanie, která odmítá zcela přenechat své tělo cizinci a brání se, jak ji její nová existence dovoluje. Hlavní hrdinka tak dostává schizofrenní rysy, když ji nebohá lidská bytost křičí v mysli. Poutnice začíná prožívat svůj život na Zemi, z její sounáležitosti k vlastní rase a tedy pomoci odhalit lidské uprchlíky, se stává divoký útěk od vlastního lidu, boj o přežití v nehostinné poušti a následné věznění v uprchlickém „táboře.“.  Poutnici její věznitelé dávají nové jméno, Wanda. Ne všem se však její přítomnost v táboře zamlouvá, několikrát musí dokazovat, že nehodlá uprchlíky prozradit svému lidu a bojovat o vlastní život, když se někteří rozhodnou zavraždit.  Ovšem daleko složitější postoj k její existenci má jiná osoba a to bratr a přítel Jared. Chlapec si je jist, že Melanie stále žije. Jak těžké je přiznat lidem, že Melanie není ztracená a je tady naděje? Co když Wandě nebudou věřit a budou to považovat za pokus se mezi ně vetřít? A jak těžké bude přesvědčit Jareda, který ji hluboce miluje, ale velice dobře si uvědomuje skutečnost, že je to teď jiná bytost. Obzvlášť, když sama Wanda pozná onen osten lásky a na oboru se objevuje jiny muž, k němuž začíná něco cítit a obyčejné přátelství to nebude. Jak dokážou obě dívky zvládnout své city, když každá miluje jiného muže, ale obě obývají jedno tělo?
Na všechny tyto otázky najdete odpovědi v románu. A přidám ještě jednu, myslíte, že Wanda a Melanie přijdou na způsob řešení, nebo se bude muset jedna z nich vzdát svého života, aby ta druhá mohla ten svůj žít?
Kniha je velmi čtivá. Rozhodně doporučuji každému, kdo má rád ať onu katastrofickou tématiku nebo jen chce, jako já, zjistit jak se povedla nová kniha slavné autorky.